Domov Počítače Recenzia: Western Digital Green SSD 240GB

Recenzia: Western Digital Green SSD 240GB

Otestovali sme cenovo dostupný SSD, ktorý nezruinuje rozpočet používateľov. Vďaka univerzálnemu 3,5“ formátu, ktorý možno použiť do notebookov aj počítačov, sme testovali vyššiu 240GB verziu. V predaji je aj 120GB SSD.

SSD je zabalený v malej krabičke, v balení sú iba skrutky a návod. Mnohé doteraz testované disky mali v balení aj redukčný plastový rámik, ktorý tu však nie je. Pokiaľ ide o veľkosť, ide o klasický 2,5“ disk s hrúbkou 7 mm, ktorý sa zmestí do ultrabookov, avšak svoje využitie nájde aj v notebookoch a stolových počítačoch. Keďže cena nami testovaného modelu je na úrovni 35 eur, sme zvedaví na výsledky testov. Šetrilo sa na disku, resp. aký vplyv to bude mať celkovo na používateľa a na systém?

Spoločnosť Western Digital rozdeľuje disky do rôznych skupín, pričom medzi tie cenovo najdostupnejšie patrí séria Green. Po nej nasleduje séria Blue, Black, Red a Purple, pričom najvyššia rada je Gold. Cena diskov sa teda odvíja nielen od kapacity, ale aj od série. Používatelia, ktorí chcú nahradiť doterajší pomalý pevný disk, môžu zvažovať, či zvolia malý a veľmi rýchly SSD (alebo M.2 typu NVMe pokiaľ je to možné), prípadne o niečo pomalší, ale kapacitne väčší SSD.

Na test disku sme použili redakčnú zostavu, pozostávajúcu z procesora AMD Ryzen 7 1700X (8C/16T, 3,4 – 3,8 GHz) a základnej dosky ASUS ROG Crosshair VI Hero X370 AMD AM4. Procesor je postavený na 14 nm výrobnom procese, má 95W TDP a vysoký výkon. Pomocou niekoľkých aplikácii sme zmerali výkon, pričom nás zaujímalo, aké výsledky dosiahneme v reálnej prevádzke. Na počítači máme Windows 10 Enterprise (64-bit SK) vo verzii October 2018 Update s aktualizovanými ovládačmi a softvérom.

Výrobca má tiež k diskom softvér Western Digital SSD Dashboard na monitorovanie stavu diskov, aktualizáciu firmvéru a podobne. Hoci nie je softvér priamo dodávaný, možno ho stiahnuť zo stránok výrobcu. SSD Dashboard považujeme za veľmi dobrý a užitočný nástroj, má jednoduché a intuitívne rozloženie prvkov a ponúka všetko, čo by sme od obslužného softu očakávali. V možnostiam nám chýba azda jediná možnosť – klonovanie disku (zo starého na nový), teda napríklad pri prechode zo starého disku HDD na nový SSD.

Na softvérovej podpore sa nešetrilo, keďže ju používa výrobca ku väčšine svojich diskov pod označením WD a tiež ku modelom SanDisk, kde sa softvér nazýva SanDisk SSD Dashboard. Cenovo zameraný produkt cítiť aj pri meraní rýchlostí disku. V CrystalDiskMarku sme namerali rýchlosť 347 MB/s pri čítaní a 327 MB/s pri zápise. Výrobcom udávané rýchlosti čítania a zápisu 545 MB/s tak ostávajú iba na papieri, resp. webstránke a v realite namerané výsledky za nimi značne zaostávajú.

Nami doteraz najlepšie SATA SSD pritom prekračujú 557 MB/s pri čítaní a zápise. Napriek tomu na systém Windows a programy je aj pomalšie vybavený SSD oveľa lepším riešením ako pomalý disk HDD. Stačí si totiž porovnať rýchlosť čítania nad 320 MB/s (v testovanom SSD) vs. rýchlosť HDD na úrovni okolo 80 – 120 MB/s. Navyše klasickým pevným diskom robia problémy malé súbory, ktorých je pri štarte počítača veľa a trpia fragmentáciou. Presné označenie testovaného disku je WDS240G2G0A.

Používatelia, ktorí pri hľadaní SSD sú zameraní predovšetkým na cenu za rozumnú kapacitu, môžu zvoliť riešenie od WD. Pri zmene HDD za SSD pocítia výrazný rozdiel v rýchlostiach k lepšiemu, avšak nebude to až taká zmena, akú by sme my pri SSD očakávali. Pre tých, ktorí však nejdú v prvom rade po cene, odporúčame siahnuť po inom disku, najmä v inej produkčnej sérii, ktorá ponúka lepšie vybavené modely.

Parametre a špecifikácie:

Rozmery: 100×70×7 mm
Hmotnosť: 34 gramov