Domov Novinky YouTube blokuje blokovače reklám už globálne

YouTube blokuje blokovače reklám už globálne

Zdielať

To čo bolo v júni malý experiment, už nasadzuje globálne.

Google oznámil, že svoju snahu o ukončenie používania blokovačov reklám na platforme odteraz uplatňuje globálne. Zatiaľ čo v júni tohto roku gigant novú funkciu testoval na malom množstve používateľov, teraz môže dostať nepríjemnú hlášku, ktorá oznamuje používateľovi aby si vypol blokovač reklám, prakticky ktokoľvek. Cieľ tejto snahy je jednoznačný, a to prinútiť návštevníkov stránky zobrazovať reklamy alebo rovno si zaplatiť YouTube Premium za pomerne vysoký mesačný poplatok, kde žiadne reklamy nie sú. Keď YouTube deteguje blokovač reklám, znemožní používateľovi prehrávať videá a ukáže mu hlášku informujúcu o tom, že používanie blokátora reklám porušuje zásady používania služby a ponúkne v podstate dve možnosti – alebo vypnúť blokovač reklám, resp. pridať YouTube do tzv. whitelistu, alebo si zaplatiť Youtube Premium.

Na internete na rozličných fórach na túto hlášku začalo upozorňovať väčšie množstvo ľudí len pomerne nedávno, spoločnosť tak zrejme masívne rozšírila svoju funkciu proti blokovačom zrejme v posledných týždňoch. Manažér komunikácie Christopher Lawton to obhajuje svojím vyhlásením, že reklamy pomáhajú udržiavať platformu, ktorá umožňuje miliardám ľudí po celom svete pristupovať k svojim obľúbeným videám a ich tvorcom, nažive a zadarmo pre všetkých. Taktiež spomína, že zo zisku z reklám a YouTube Premium sa vyplácajú tvorcovia, ktorí majú monetizovaný kanál na službe.

Samozrejme, ako reakcia sa objavila kritika, ktorá poukazuje na to, že veľká nadnárodná spoločnosť stojaca za službou YouTube už teraz zbiera o používateľoch neúmerné množstvo informácií, napríklad o ich aktivite na internete, a dáta následne predáva na komerčné účely, väčšinou za účelom cielených reklám. Veľa online služieb a webstránok taktiež využíva služby Googlu, ako ich fonty či Analytics, čo firme umožňuje ešte viac kontrolovať aktivitu ľudí na internete. Firma taktiež zbiera údaje aj od ľudí, ktorí nikdy alebo minimálne využívajú služby od Google a nie sú na žiadnej z ich služieb zaregistrovaní, a podľa nejedného dokumentu uniknutého z interných dát táto firma vytvára o každom používateľovi tzv. tieňové profily, ktorých využívaním sa “preslávila” nejeden veľký gigant. Asi najznámejším prípadom takéhoto cieleného profilovania používateľov je Meta.

Zdroj