Domov Novinky Policajti nedisciplinovaným vodičom diaľkovo vypnú auto

Policajti nedisciplinovaným vodičom diaľkovo vypnú auto

Zdielať

Páchateľ, ktorý v aute uniká pred strážcami zákona a ignoruje výzvy na zastavenie, by už čoskoro mohol čeliť modernému riešeniu.

Páchateľ uniká pred príslušníkmi orgánov činných v trestnom konaní vo svojom aute a nereaguje na výzvy na zastavenie. Namiesto riskantnej naháňačky by polícia mohla v budúcnosti použiť modernú bezdrôtovú technológiu na diaľkové „zneškodnenie“ vozidla. Vývoj systému, ktorý financuje ministerstvo vnútra, tento týždeň predviedli odborníci z pražského ČVUT a brnianskej VUT. Českí vedci už tri roky pracujú na systéme s názvom ELORYKS.

Dokáže elektronicky obmedziť rýchlosť prechádzajúceho vozidla alebo ho priamo zastaviť v núdzových a krízových situáciách. Jeho dosah je približne 300 metrov. Odpadli by tak invazívne a často deštruktívne donucovacie opatrenia, ktoré môžu spôsobiť škody na majetku či zdraví, a na cestách by ubudlo divokých manévrov. „V rámci Európy sme, pokiaľ vieme, jediní, ktorí sa týmto vývojom zaoberajú,“ hovorí Zdeněk Lokaj z laboratória CertiLab na Fakulte dopravnej ČVUT, ktorý prototyp predstavil novinárom.

„Moderná technológia, na ktorú sa zameriavame, je bezdrôtová komunikácia medzi vozidlami, známa napríklad ako V2X (Vehicle-to-X – pozn. red.) alebo ako kooperatívne systémy. Tieto technológie si už nachádzajú cestu do komerčne vyrábaných vozidiel,“ vysvetľuje. Zďaleka nie sú vo všetkých, ale situácia sa zmení, a to aj v súvislosti s rozšírením autonómnych vozidiel. V súčasnosti sú nimi vybavené napríklad všetky nové elektrické modely VW a najnovšia generácia VW Golf.

Systém využíva bezdrôtovú technológiu ITS-G5 určenú pre bezpečnostné systémy V2X. Zdroj: Novinky.cz

To im umožňuje komunikovať s inými podobne vybavenými vozidlami v okolí alebo s „inteligentnou“ dopravnou infraštruktúrou, ktorá ich upozorní napríklad na dopravnú zápchu, práce na ceste alebo blížiacu sa sanitku. „A umožňuje nám dať príkaz prenasledujúcemu vozidlu, aby bezpečne a oprávnene zastavilo,“ hovorí Lokaj a vysvetľuje, akú funkcionalitu by táto vyvíjaná funkcia priniesla do štandardizovaného hardvéru.

V prípade ohrozenia bezpečnosti by policajné vozidlo vyslalo signál zo svojej komunikačnej jednotky a v priebehu niekoľkých sekúnd by páchateľovi na diaľku uzavrelo prívod paliva do motora jeho vozidla alebo v prípade elektromobilu odpojilo napájanie z batérie. Pohyb vozidiel by monitorovali policajti pomocou aplikácie v tablete. Na základe vzdialenosti, rýchlosti alebo smeru by vybrali konkrétne auto, ktoré chcú „vypnúť“, zvolili by tlačidlo „blokovať“ a malý červený trojuholník na obrazovke by potvrdil, že jednotka druhého auta príkaz prijala a stroj zastavila.

Ako informujú Novinky.cz, účinnosť systému vyskúšali ich novinári v praxi aj virtuálne pomocou kamery. Dostali sa do testovacieho „únikového“ auta páchateľa a následne vyrážajú do kopca a zrýchľujú. Kúsok od nich spúšťajú zástupcovia ČVUT na tablete blokovanie. „A teraz nás zastavili a auto prestalo ťahať. A my sa mierne trhneme, pretože zrazu nemáme palivo. Držíme plyn, ale auto jednoducho netiahne, cítime, ako sa šklbe a blikajú blikače,“ uvádza vodič zástupcov novinárov, ktorí zrealizovali ako najnovší počin policajtov funguje v praxi.

Ukážka tabletu s tlačidlom „blokovať“. Zdroj: Novinky.cz

V budúcnosti by sa systém mohol používať aj v prípade krádeže auta, obmedzenia pohybu v okolí chránených budov alebo počas plánovaných policajných operácií proti obzvlášť nebezpečným zločincom. „Títo sú schopní nielen použiť samotné vozidlo ako zbraň, ale sú aj ozbrojení. Tento moment prekvapivého zásahu polície je rozhodujúci. Aj keď sa páchateľ priblíži k stojacemu vozidlu, nenaštartuje ho,“ vysvetľuje Vladimír Táborský, zakladateľ a bývalý vedúci odboru vedy, výskumu a inovácií Policajného prezídia. Prínos pre policajný zbor by bol podľa neho obrovský.

Okrem technickej stránky inovácie je potrebné vyriešiť aj procesné a právne aspekty, t. j. za akých okolností možno použiť blokovací signál a ako systém ochrániť pred zneužitím. Pri väčšom rozšírení bude potrebná európska regulácia, ako aj dohoda medzi bezpečnostnými zložkami a automobilkami. „Každopádne ho budú musieť automobilky implementovať do svojich vozidiel, a to z toho dôvodu, že ak majú vo vozidle nejakú autonómnu funkciu, musia ju vedieť na diaľku deaktivovať, napríklad v prípade indispozície vodiča, ktorý nebude schopný prevziať riadenie od robota,“ myslí si Lokaj.

Zdroj