Domov Novinky Štokholm zakazuje vjazd do centra spaľovacím autám

Štokholm zakazuje vjazd do centra spaľovacím autám

Zdielať

Švédske hlavné mesto sa tak pridáva k ďalším nízkoemisným zónam v Európe.

Spaľovací motor je zázrak techniky, ale zároveň prispieva k znečisteniu ovzdušia. Veď po našej planéte jazdí viac ako 1,4 miliardy vozidiel so spaľovacím motorom. To je množstvo oxidu uhoľnatého, oxidu dusíka a uhľovodíkov, ktoré sa uvoľňujú do atmosféry. Zatiaľ čo čakáme na prípadný nástup elektrických vozidiel, niektoré oblasti sa rozhodli vyriešiť problém znečistenia ovzdušia v súvislosti so spaľovacími motormi tým, že vozidlá úplne zakázali. Štokholm, hlavné mesto Švédska, oznámil zákaz vozidiel s naftovým a benzínovým motorom v celom centre mesta.

Zákaz vstúpi do platnosti niekedy v roku 2025, takže turisti aj obyvatelia mesta majú ešte rok na to, aby sa po Štokholme previezli tradičnými dobrými spaľovacími autami, kým schválený zákaz nadobudne právoplatnosť. Nová politika však okrem sanitiek a policajných áut na spaľovací pohon naďalej umožní v centre mesta aj hybridné dodávky. Navyše, ak máte zdokumentované zdravotné postihnutie, budete môcť jazdiť na čomkoľvek a kdekoľvek. Zákaz sa netýka celého hlavného mesta.

Týka sa len tzv. centra mesta, teda oblasti pozostávajúcej z 20 blokov v centre mesta. Tento krok oznámil viceprimátor Štokholmu pre dopravu Lars Stromgren a uviedol, že súčasné podmienky predstavujú „úplne neprijateľnú situáciu“, pričom poznamenal, že ovzdušie v meste „spôsobuje, že deti majú problémy s pľúcami a starší ľudia predčasne umierajú“. Elektromobily budú môcť, samozrejme, jazdiť v centre mesta bez obmedzení. Nová politika Štokholmu sa pripája k ďalším nízkoemisným zónam (LEZ) v mestách po celej Európe, okrem iného v Londýne, Madride, Berlíne a Paríži.

Štokholm ide s týmto takmer úplným zákazom ďalej ako ktorékoľvek iné európske mesto. Londýn napríklad spoplatňuje jazdu spaľovacích vozidiel cez svoju nízkoemisnú zónu, zatiaľ čo Paríž, Atény a Madrid práve zakázali jazdu dieselových vozidiel. Odporcovia označujú politiku Štokholmu za príliš extrémnu. Švédska konfederácia dopravných podnikov uviedla, že vládnuca politická strana mesta sa „príliš ponáhľa“ s ďalším znižovaním emisií zo spaľovacích motorov.

Nízkoemisné zóny (low-emission zones, LEZ) majú dobré výsledky, pokiaľ ide o znižovanie zdravotných problémov súvisiacich so znečistením ovzdušia. V nedávnej štúdii časopisu The Lancet sa zistilo, že päť z ôsmich skúmaných zón LEZ vykázalo zníženie počtu problémov so srdcom a krvným obehom, s menším počtom hospitalizácií pre infarkty a mŕtvice. Napríklad Londýn zaznamenal 19% pokles škodlivých častíc nachádzajúcich sa v znečistenom ovzduší v celej svojej ultra nízkoemisnej zóne od zavedenia programu v roku 2019. Vzhľadom na to sa Európa chystá na túto koncepciu, pričom do roku 2025 pribudne viac ako 500 nových zón LEZ.

Zdroj