Domov Novinky Nadzvukové lietadlo nemôže mať čelné sklo kvôli rýchlosti

Nadzvukové lietadlo nemôže mať čelné sklo kvôli rýchlosti

Zdielať

Ultratenké lietadlo vyvinuté NASA a Lockheed Martin predstavuje významný krok k opätovnému zavedeniu nadzvukovej civilnej leteckej dopravy.

Toto jedinečné experimentálne lietadlo s názvom X-59 bolo v piatok odhalené verejnosti na spoločnej ceremónii v kalifornskom Palmdale. Lietadlo X-59 vyvíjali niekoľko rokov a od roku 2018 ho financovala NASA. „Za niekoľko krátkych rokov sme prešli od ambiciózneho konceptu k realite. Lietadlo X-59 NASA pomôže zmeniť spôsob cestovania, priblíži nás k sebe za oveľa kratší čas,“ uviedla Pam Melroyová z NASA.

„Tiché nadzvukové“ lietadlo s dĺžkou 30,4 metra a šírkou o niečo menej ako 9 metrov by malo letieť rýchlosťou 1,4-násobku rýchlosti zvuku (1488 km/h) bez toho, aby generovalo explozívny zvukový tresk. Jeho jedinečný tvar, pozostávajúci z tenkého, zúženého nosa, ktorý meria takmer tretinu celej dĺžky lietadla, pomáha rozptýliť rázové vlny spôsobujúce sonický tresk. Ďalším zaujímavým konštrukčným prvkom je umiestnenie kokpitu, ktorý je takmer v strede lietadla.

Všimnite si, že nadzvukové lietadlo nemá ani okná smerujúce dopredu. Namiesto toho má vo vnútri kokpitu kamerový systém s vysokým rozlíšením a obrazovku, na ktorej piloti ovládajú lietadlo. „[S] obrovskou výzvou [obmedzenej] viditeľnosti v kokpite tím vyvinul systém vonkajšieho videnia, ktorý je skutočne zázrakom kamier s vysokým rozlíšením napájajúcich monitor s ultravysokým rozlíšením,“ tvrdí Melroy.

Napriek tomu, že X-59 letí 1,5-násobnou rýchlosťou zvuku, nebude produkovať obávaný zvukový tresk. Komerčné nadzvukové lety nad pevninou sú v USA zakázané už viac ako päť desaťročí. „Demonštráciou možnosti tichého komerčného nadzvukového cestovania po zemi sa snažíme otvoriť nové komerčné trhy pre americké spoločnosti a priniesť výhody cestujúcim na celom svete,“ povedal Bob Pearce z NASA. Očakáva sa, že X-59 prvýkrát poletí ešte tento rok, po čom bude nasledovať prvý tichý nadzvukový let.

NASA uviedla, že X-59 bude po ukončení testovacích letov lietať nad niekoľkými mestami v USA, aby sa zozbierala spätná väzba verejnosti na zvuk, ktorý generuje. Podľa Pearca bude agentúra „zbierať údaje od ľudí pod sebou, určovať, či je tento zvuk prijateľný, a potom tieto údaje odovzdá americkým a medzinárodným regulačným orgánom v nádeji, že potom zákaz zrušia“. X-59 je experimentálne lietadlo, ktoré by mohlo pomôcť formovať budúcnosť civilnej leteckej dopravy a tiež vojenských lietadiel.

Zdroj