Domov Novinky Lietadlo s 90 sedadlami s 1000 km doletom na batérie

Lietadlo s 90 sedadlami s 1000 km doletom na batérie

Zdielať

Výrobca tvrdí, že svet značne podceňuje možnosti takýchto elektrických lietadiel.

Holandský startup tvrdí, že všetci veľmi podceňujú potenciál lietadiel na batérie; a to, že je možné postaviť veľké lietadlá na batérie, ktoré prekonajú vzdialenosti, na ktoré podľa väčšiny predpokladov budeme potrebovať vodík. Elysian to plánuje dokázať. Spoločnosť si nemyslí, že na to bude potrebovať nejaký obrovský skok v batériách; tvrdí, že dokáže prepraviť 90 cestujúcich na vzdialenosť približne 800 km s použitím batérie s kapacitou 360 Wh/kg. Amprius medzitým už v roku 2022 dodával články s kapacitou 450 Wh/kg a čínsky gigant CATL vlani uviedol na trh „kondenzovanú“ batériu s kapacitou 500 Wh/kg. Za predpokladu istých vylepšení Elysian tvrdí, že dosiahne hodnoty doletu 1000 km pričom v tom čase by lietadlo E9X mohlo reálne pokryť približne 50% všetkých pravidelných komerčných letov.

Je to pomerne veľký skok oproti bežnému uvažovaniu, ktoré predpokladá, že batérie sú príliš ťažké na to, aby sa na ich základe stavali dopravné lietadlá, a že sú vhodné len pre malé lietadlá lietajúce na trasách kratších ako 400 km. Väčšina aktivít v oblasti čistého letectva sa v posledných rokoch odohráva v oblasti plynného vodíka, pričom kvapalný vodík sa objavuje niekoľko rokov po ňom a ďalšie riešenia, ako napríklad amoniak, sa objavujú na okraji záujmu. Firma však tvrdí, že batérie budú stačiť. Ako dôkaz uvádza niekoľko štúdií TU Delft (hoci štúdie, ktorých hlavný autor, Reynard De Vries, je zároveň riaditeľom dizajnu a inžinierstva Elysian). Podľa Venturebeat tvrdí, že mentálny blok priemyslu je dôsledkom moderných konštrukcií leteckých spoločností, ktoré maximálne využívajú vysoko účinné a vyspelé pohonné jednotky, ktoré prevádzkujú.

Pri riešení ťažkých energetických zdrojov, ako sú batérie, je podľa ich vyjadrenia potrebné vrátiť sa po inšpiráciu do 60. rokov minulého storočia; vtedajšie lietadlá prvej generácie boli strašne neefektívne, takže na prekonanie dlhých vzdialeností potrebovali oveľa viac paliva ako dnešné modely. Konštrukcia Elysian E9X má teda relatívne malý trup a dlhšie krídla ako súčasné prúdové lietadlá. Podľa vyjadrenia by navrhnutá konštrukcia mala znížiť odpor vzduchu o približne 15%, čím sa zvýši dolet. Batérie využívajú energiu oveľa efektívnejšie ako vodík v akejkoľvek forme. Výrobca uvádza, že s elektrickým lietadlom na batérie sa dostanete približne päťkrát ďalej na jednotku energie ako s akýmkoľvek lietadlom na vodíkový alebo SAF pohon. A to by mohlo byť skutočne dôležité, keďže svet sa zbavuje fosílnych palív a využíva obnoviteľné zdroje energie.

Výrobca uvádza, že lietadlo E9X „vzlietne na oblohu“ v roku 2033 a startup ho do tejto chvíle vyvinul s pomocou podpory vo výške približne 10 miliónov USD od Panta Holdings, ktorá v súčasnosti vlastní aj historickú holandskú značku Fokker. Ak Elysian skutočne plánuje navrhnúť, vytvoriť prototyp, otestovať, certifikovať a začať sériovú výrobu bizarného nového modelu pre 90-miestne komerčné dopravné lietadlo, bude musieť získať miliardy (resp. desiatky miliárd) dolárov, aby mohli plán úspešne realizovať. Dokonca ani vytvorenie prototypu takejto veľkosti nie je žiadna sranda; nie je to relatívne lacná modernizácia, ktorú môžete hodiť do použitého Q400, ktorý ste si vybrali za 12,5 milióna dolárov z vreckového.

A potom je tu to, čo sa stane po pristátí; elektrické lietadlá na batérie budú potrebovať poriadne veľké batérie. Nabíjacia infraštruktúra na letiskách nebude triviálna záležitosť, najmä ak sa musí lietadlo rýchlo otočiť a vrátiť späť do vzduchu; pravdepodobne hovoríme o výkone niekoľkých megawattov. Batérie musia byť schopné opakovane zvládnuť takúto záťaž bez toho, aby sa do roka alebo dvoch stratila funkčnosť a bola vyradená z prevádzky. Alebo je možnosť ich výmeny, čo ale prináša ďalšiu úroveň zložitosti vozidiel a postupov skladovania/nabíjania, ktoré bude výrobca potrebovať. Tak ako pri všetkých odvážnych nových leteckých projektoch, aj pri snahe Elysian o dekarbonizáciu oblohy je situácia nepriaznivá. Uvidíme však, čo prinesie budúcnosť, a či bude letecká doprava ekologickejšia.

Zdroj