Domov Novinky EÚ kritizuje poplatky za súkromie na sociálnych sieťach

EÚ kritizuje poplatky za súkromie na sociálnych sieťach

Zdielať

Organizácie na ochranu súkromia používateľov upozorňujú, že tento model by sa mohol rozšíriť.

Meta, spoločnosť stojaca za sociálnymi sieťami Facebook a Instagram, v novembri minulého roka zaviedla voliteľné predplatné pre svoje služby v Európskej únii. Používatelia v EÚ, EEA a Švajčiarsku si mohli buď voliteľne zaplatiť mesačný poplatok vo výške 13 eur, s príplatkom 8 eur za ďalšiu sociálnu platformu, za služby bez cielených reklám, alebo využívať služby naďalej s cielenými reklamami a sponzorovaným obsahom, ktorý tvorí približne jednu štvrtinu až tretinu celého používateľského „feedu“.

Firma sa vyjadrila, že cielené reklamy jej pomáhajú udržiavať platformu a výšku voliteľného poplatku určila na základe priemernej sumy, ktorú vie vygenerovať z jedného používateľa siete. Táto aktivita však neostala bez povšimnutia aktivistov za ochranu súkromia, a minulý piatok sa skupina 28 organizácií otvorene vyjadrila, že Európska únia by sa mala postaviť proti takýmto praktikám. Dôvodom bolo, že Meta požaduje platiť si za súkromie, čo je v priamom rozpore s GDPR a fundamentálnym právom občanov EÚ na súkromie, ktoré je garantované.

Taktiež upozornili, že podobný model by mohli aplikovať aj iné firmy, a preto je nutné aby sa rozhodlo čo najskôr. K problematike sa vyjadrili v spoločnom liste aktivista za ochranu súkromia Max Schrems s jeho skupinou NOYB, Írska rada pre občianske slobody, Wikimedia Europe, Informačné centrum pre elektronickú ochranu súkromia a viacero iných organizácii a doručili výzvu pre Európsky výbor pre ochranu údajov (EDPB). Stalo sa tak po tom, ako holandský, nórsky a hamburský orgán na ochranu osobných údajov požiadali regulačný orgán EÚ o stanovisko.

Hovorca Mety sa vyjadril, že model predplatného bez reklám je v súlade s najnovším vývojom v oblasti regulácie, usmerneniami a rozsudkami, ktoré v posledných rokoch vyniesli popredné európske regulačné orgány a súdy. Taktiež sa odvolal na rozhodnutie Európskeho najvyššieho súdu, ktorý podporil model predplatného ako spôsob, akým ľudia súhlasia so spracovaním údajov na účely personalizovanej reklamy.

Aktivisti upozorňujú, že podobný model by sa mohol rozšíriť nielen na sociálne siete, ale v podstate na ľubovoľnú oblasť podnikania, v ktorej sa dajú speňažiť osobné údaje zozbierané od používateľov. V praxi by to znamenalo úplne podkopanie GDPR, európskeho vysokého štandardu ochrany osobných údajov, a odstránilo by to značnú časť legislatívnej ochrany občanov EÚ proti zvedavým spoločnostiam. Taktiež dodali, že spoločnosti ako Meta veľmi dobre vedia, že väčšina občanov odmieta platiť za podobné služby, či už z dôvodu výšky poplatku alebo z princípu.

Zdroj